kränkningar
Eftersom vi skolpersonal fått större skyldigheter, kring kränkningsärenden, skickar vi ut nedanstående information.
På Bläshammar skola arbetar vi efter den rutin som är
kommungemensam för alla skolor, när någon känner sig kränkt, trakasserad eller
mobbad. Sist i detta brev finns ett utdrag från likabehandlingsplanen där det
står vad kränkning är för något.
Det är viktigt att tänka på att den som känner sig
kränkt på något sätt alltid har
rätten på sin sida. Det går inte att säga att "man inte menade det"
eller "det var bara på skoj".
Det första vi gör är att ta reda på så mycket som
möjligt om händelsen/kränkningen genom att prata med de elever som berörs. Om
det är en kränkande behandling som skett är vi ålagda att fylla i en
kommungemensam blankett där det framgår vad som hänt. Denna blankett lämnas
vidare till rektor som har skyldighet att rapportera till förvaltningen. Även
skolans "Alla duger"-grupp informeras.
Efter en vecka sker ett uppföljningsmöte med de
inblandade som dokumenteras. Utifrån detta samtal avgör vi sedan om ärendet kan
avslutas eller om det krävs fler åtgärder.
På skolan arbetar vi regelbundet med hur eleverna kan
lösa konflikter själva och hur man ska vara mot varandra. På rasterna finns det
också rastvärdar som eleverna kan vända sig till när något inträffar och de
känner att de behöver hjälp med att lösa situationen. Vi vill även att elever
som ser någon annan elev bli illa behandlad på t.ex. raster berättar detta för
någon vuxen på skolan. Då är det viktigt att den eleven som berättar inte blir
retad av andra elever för att ha berättat vad han/hon sett eller hört.
I skolans likabehandlingsplan kan man läsa följande
(s.7):
Kränkande behandling
Kränkande
behandling är ett uppträdande som kränker en individs värdighet men som inte är
diskriminerande, det vill säga ingen koppling finns till de sju
diskrimineringsgrunderna. En kränkning kan exempelvis grunda sig på att en
person har ”fel” hårfärg eller är överviktig.
En kränkning
uppstår ofta då någon eller några avviker från normerna, innebärande att någon
uppfattas annorlunda.
Gemensamt för
alla kränkningar är att det råder obalans i maktförhållandet mellan de
inblandade parterna samt att principen om alla människors lika värde ignoreras.
Kränkande
behandlingar kan vara enstaka händelser men även upprepade. Med upprepade
kränkningar menar vi mobbning. Mobbning är systematisk och återkommande
kränkande behandling som saknar en koppling till de sju diskrimineringsgrunderna.
Det är viktigt
att den som upplever sig ha blivit kränkt, alltid tas på allvar!
Kränkningar kan vara:
-Fysiska,
exempelvis
slag, knuffar, krokben, dra i håret
-Verbala,
exempelvis att
bli hotad, glåpord, bli kallad ex. hora eller bög
-Psykosociala,
exempelvis
utfrysning och ryktesspridning, blickar, att alla går när man kommer till ett
bord i matsalen
-Text -och
bildburna,
exempelvis
klotter, sms, mms och text/bild i sociala medier
Hur gör jag som elev när annan elev diskriminerar, trakasserar eller
kränker mig?
Om du som elev
känner dig diskriminerad, trakasserad eller kränkt av någon annan elev/elever
på skolan så vänder du till din kontaktlärare eller annan vuxen på skolan.
Samma dag som
kränkningen uppmärksammas anmäler personalen detta till rektor. Även
elevens/elevernas kontaktlärare meddelas. Skolans trygghetsgrupp, ”Alla duger”
informeras också
om händelsen.
Rektor anmäler, senast en arbetsdag efter att rektor fått kännedom om det
inträffade, händelsen till huvudmannen.
Kommentarer
Skicka en kommentar