kränkningar


Eftersom vi skolpersonal fått större skyldigheter, kring kränkningsärenden, skickar vi ut nedanstående information.


På Bläshammar skola arbetar vi efter den rutin som är kommungemensam för alla skolor, när någon känner sig kränkt, trakasserad eller mobbad. Sist i detta brev finns ett utdrag från likabehandlingsplanen där det står vad kränkning är för något.
Det är viktigt att tänka på att den som känner sig kränkt på något sätt alltid har rätten på sin sida. Det går inte att säga att "man inte menade det" eller "det var bara på skoj".

Det första vi gör är att ta reda på så mycket som möjligt om händelsen/kränkningen genom att prata med de elever som berörs. Om det är en kränkande behandling som skett är vi ålagda att fylla i en kommungemensam blankett där det framgår vad som hänt. Denna blankett lämnas vidare till rektor som har skyldighet att rapportera till förvaltningen. Även skolans "Alla duger"-grupp informeras.
Efter en vecka sker ett uppföljningsmöte med de inblandade som dokumenteras. Utifrån detta samtal avgör vi sedan om ärendet kan avslutas eller om det krävs fler åtgärder.

På skolan arbetar vi regelbundet med hur eleverna kan lösa konflikter själva och hur man ska vara mot varandra. På rasterna finns det också rastvärdar som eleverna kan vända sig till när något inträffar och de känner att de behöver hjälp med att lösa situationen. Vi vill även att elever som ser någon annan elev bli illa behandlad på t.ex. raster berättar detta för någon vuxen på skolan. Då är det viktigt att den eleven som berättar inte blir retad av andra elever för att ha berättat vad han/hon sett eller hört.

I skolans likabehandlingsplan kan man läsa följande (s.7):

Kränkande behandling
Kränkande behandling är ett uppträdande som kränker en individs värdighet men som inte är diskriminerande, det vill säga ingen koppling finns till de sju diskrimineringsgrunderna. En kränkning kan exempelvis grunda sig på att en person har ”fel” hårfärg eller är överviktig.
En kränkning uppstår ofta då någon eller några avviker från normerna, innebärande att någon uppfattas annorlunda.
Gemensamt för alla kränkningar är att det råder obalans i maktförhållandet mellan de inblandade parterna samt att principen om alla människors lika värde ignoreras.
Kränkande behandlingar kan vara enstaka händelser men även upprepade. Med upprepade kränkningar menar vi mobbning. Mobbning är systematisk och återkommande kränkande behandling som saknar en koppling till de sju diskrimineringsgrunderna.
Det är viktigt att den som upplever sig ha blivit kränkt, alltid tas på allvar!

Kränkningar kan vara:
-Fysiska,
exempelvis slag, knuffar, krokben, dra i håret
-Verbala,
exempelvis att bli hotad, glåpord, bli kallad ex. hora eller bög
-Psykosociala,
exempelvis utfrysning och ryktesspridning, blickar, att alla går när man kommer till ett bord i matsalen
-Text -och bildburna,
exempelvis klotter, sms, mms och text/bild i sociala medier

Hur gör jag som elev när annan elev diskriminerar, trakasserar eller kränker mig?
Om du som elev känner dig diskriminerad, trakasserad eller kränkt av någon annan elev/elever på skolan så vänder du till din kontaktlärare eller annan vuxen på skolan.
Samma dag som kränkningen uppmärksammas anmäler personalen detta till rektor. Även elevens/elevernas kontaktlärare meddelas. Skolans trygghetsgrupp, ”Alla duger” informeras också
om händelsen. Rektor anmäler, senast en arbetsdag efter att rektor fått kännedom om det inträffade, händelsen till huvudmannen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vägavstängning i Tångaberg från och med 15/5

Vecka 7

Snart dags för skolstart!